dahi anlamındaki de

“-de/-da” eki ve “de/da” bağlacının yazımı

dahi anlamındaki de
dahi anlamındaki de

Bugün güzel Türkçemizin içinde bulunduğu vahim durumun aslında bir nedeni de dilimizi düzgün kullanmamamızdan kaynaklanıyor. Biz ne kadar güzel kullanırsak, dilimizin kurallarına ne kadar riayet edersek, dilimizi o kadar sağlam temeller üzerinde tutarız.

Türkçede yapılan en büyük hata bağlaç olan “de/da” ile ek olan “-de/-da” nın yazımıdır. Bildiğiniz gibi birisi ayrı yazılır, birisi ise bitişik.

Bağlaç olan “de/da” ayrı yazılır.

Ek olan “-de/-da” bitişik yazılır.

Sanırım buraya kadar herkes neyi nasıl yazacağını öğrendi. Fakat burada problem teşkil eden nokta hangi “de/da” nın bağlaç, hangisinin ek olduğu. Şimdi bu konuda küçük bir ipucu ile konuya açıklık getirelim.

Kullandığınız cümlede “de/da”yi çıkardığınızda anlam eğer bozuluyor ise bu “de/da” ek olan “-de/-da” dir. Eğer anlam bozulmuyor ise bu “de/da” bağlaç olan “de/da” dir.Örneğin :

Kaan’ın da ayakkabısı var.

Bu cümlede “da” yı çıkardığımızda şöyle oluyor :

Kaan’ın ayakkabısı var. Yani anlamda bir bozukluk olmuyor. Yani buradaki “de/da” bağlaç olan “de/da” Fakat şöyle bir cümlede :

Geçenlerde Kaan’ı ziyaret ettik. Bu cümlede ise “da”yı çıkardığımızda ortaya şu sonuç çıkıyor :

Geçenler Kaan’ı ziyaret ettik.. Gördüğünüz gibi bu cümlede ise bir anlam hatası ortaya çıkıyor. Yani buradaki “de/da” ek olan “-de/-da”.

Bu ilk Türkçe dersimde umarım bir kaç kişiye faydam olmuştur. Devamında görüşmek üzere …

Not: “-ki”eki ve “ki” bağlacının yazımı ile ilgili yazı için buraya tıklayınız

Hazırlayan: N. Kaan FAKILI

190 thoughts on ““-de/-da” eki ve “de/da” bağlacının yazımı

  1. bu siteyi çok beğendim.türkçe dersim pek iyi olmadığı için yanlış yazdığım cümleler olur.sizi çok beğendim bu site harika birsite o yüzden sizinle grur duyuyorum :oops: :?: :oops:

  2. vallahi bunu hazırlayana ALLAH razı olsun bugün türkçeden yazılım vardı ipucu verdi bana kolaylaştırdı bu kiyi deyi.sağol çook güzel site tebrikler süper sitte her yazılıda ben burda hahaha

  3. sağolun valla bnm çok işime yaradı sizinde yaramasını temenni ediyorum.Yazılıya çalışırkn ii oluo

  4. yha süper bi site çok teşekkürler ama ben soyut somutları karıştırıyorum nasıl onları anlayacaüım yardımcı olurmusunuz?

  5. bence çok ıyı ben 6ya gidiyorum öğretmenımız bağlaç olan “de/da”yı ve ek olan “-de/-da”yı arastırın dedı bende bu siteye girdimm….çok açık bir şekilde açıklanmış tesekkur ederim…:):P:P:P

  6. Kimin emeği geçtiyse teşekkür edrim.Ödevimde çok yardımcı oldu.Diğer Türkçe ödevlerimi de burdan bakarım.Tekrar teşekkür edrim.

  7. walla allah size ne muradınız varsa versin yani maaşallah yha çok teşekkür edrm artık ödevimi yapa bilcem allah ne murdınız varsa versinnnnnnnnnnnn çok saolun :-)

  8. allah razı olsun. istediğini altın etsin kardeş. çok yardımcı oldun.sadece bana değil hem herkeze gerçekten saol

  9. benim türkçe dersim 2(iki)idi bu site sayesinde 5(beş)oldu

  10. harika bir site ödevlerim için çok işe yaradı bu siteyi çok beğendim ama bazı eksiklikler olabiliyor sitelerde.Ama yinede sağolun.:oops: :p :?: :-(

  11. Merhaba arkdaşlar.! Bu site çok güzel
    sadsece benim babam yabancı lduğum için soyadım brooks yani yanlış anlmayın her neyse…
    Çok faydalı bir site herkese tavsiye edrim ;)

  12. vallahi türkçe yazılım wardı cok işime yaradı çokk teşekkür ederimm paylaşım içn ..

  13. walla sıte cok hosuma gıttı baya bı ısımede yaradı kurana tesekkur ederım…

  14. bu site çok güzel ama biraz daha örnek lazım bana biraz daha örnek olsa daha güzel olur

  15. serhan için diyorum somut soyutları ben şu şekilde karıştırmıyorum benim merve diye bir arkadaşım var somut deyince aklıma o geliyor içinde m olduğu için sana da tavsiye ederim yada bunları ezberlicen başka çare yok.site için thank you çok güzeel kısa ve öz

  16. Çok teşekkürler anlatım için. Sayenizde türkçe performans ödevimi yaptım ..

  17. Site çok güzel.Girişdeki manzara resmi daha güzel.Paylaşım için teşekkürler.Ayrıca Berk seni çok seviyorum aşkım…<3

  18. Gerçekten çok güzel anlatılmış.Bir kere okudum hemen anladım.Çok teşekkürler. :)

  19. BN BU SİTEYİ BEĞENDİM VE ÇOK FAYDASI OLDU.

    ÇÜNKÜ HİÇ BİR SİTEDE BU KADAR BİLGİ YOKTU.

  20. Evet konu çok iyi anlatılmış. Fakat arkadaşlar konu Türkçe olunca noktalama,yazım kurallarına uymamız gerekiyor.Ama bakıyorum da hepiniz gönderdiğiniz yorum da bir yanlış yapmışsınız.Fakat ben yapmadım.Örnek alın biraz benim gibi çalışkan, akıllı,zeki öğrenciyi canım…(Ablanız Cooooo)

  21. yaa ki mi ve de cümlede kaç halde kullanılır arkadaşlar yazılım var lütfen yardım edin

  22. bir şey söylemek istiyorum çok güzel anlatım ama yorumlara bakıyorum bazıları saçma sapan yorumlar yapıyor mesela aslı noktalamalara dikkat edin diyor ama o bence hayatında ilk defa dikkat ettiği için hava atma gereksimini duymuş admin böyle saçma sapan yorumları bence hayır demelisin yani kabul etmemelisin Ayrıca Aslı senden daha zekiler var örnek bu yorumu yazan kişi veya başkaları 40 yılın başı bir şey yapın diye hava atmana gerek yok

  23. bazıları demem yanlış oldu bitek o ……….. bide tekrar teşekkürler çok iyi bir site ve detaylı anlatım olmuş.

  24. harika cok saolun

    harika cokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk saolun odevime sınavıma cok yaradı_-____________________________________________—–__-_-__-

  25. güzel olmuş çoğu sitede saçma sapan şeyler geliyo ama bu iyi olmuş

  26. Çok harika bir site. Benim işime çok yaradı. Herkese tavsiye ederim. tebrikler N. Kaan Fakılı

  27. valla 7. sınıfa gidiyorum halen de da yı bilmiyorum ama sizin sayenizde öğrenmiş oldum çççoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooook tşk ederim

  28. aslında güzel olmuş ama birazcık daha fazla cümle örneği olmalıydı :)

  29. teşekkürler gerçekten çok işime yaradı allah razı olsun. saolun var olun

  30. Bu kısa yol çok fazla işime yaradı. Bunun için çok teşekkür ederim. Birde -ki nin yazımı ile ilgili bölüm açarsanız çok sevinirim . İyi günler :)

  31. Ben böyle harika bir site görmedim.Burda emeği geçen herkese teşekkür ederim.Sizin sayenizde türkçe yazılsından 95 aldım.Hepinizden ALLAH razı olsun.Çok saolun.

  32. çook güzel bir siteydi….bu sitede emeği geçen herkezden ALLAH RAZI olsun :D :) :F

  33. çççççççççoooooooooooooooooooooookkkkkkkkkk ama çokkkkk teşekkürlerrrrrrrrrrrr çok yardımcı oldu ben bole yazıları bilgisayarıma kaydedicem bence sşzde ole yapsanız iyi olur yanlış yazdıysam sorabilirsiniz bide örnklerde neden hep kaan imini kullanmış anlamadım çağla diyeymiş ya

  34. Bence çok güzel olmuş ama yinede bence video olsaydı daha iyi olurdu. Çünkü videolarda ben daha iyi anlıyorum . Şimdi bunu okuduğumda çok iyi anlayamadım ama video olsaydı hemen anlardım.Ellerinize sağlık

  35. soğolun!!! :D yarın coşku yayınlarının sınavı varı çok iyi anladım önceden karıştırıyodum çok teşekkürler.
    Bu yazı da çok güzel :D :) :D :) :D :)

  36. işallah sınavdan 100 alırım çünkü hep dersim 1.sınıftan beri beş yani hep 100 alıyordum şimdi de hep 100 alıyorum işallah bundanda 100alırım AAMMİİNN

  37. çok allah razı olsun… çok işime yaradı anlamadığım konuydu şimdi çok iyi anlıyorum.

  38. Merhaba kaan bey.
    Benim size sormak istediğim; “birgünden” tam olarak nasıl yazılıyor.Bana cevap verirseniz sevinirim. Şimdiden tşkler ^_^

  39. Merhaba Bircan,

    Cümlenin tamamın bakmak doğru olacaktır. Fakat bu haliyle “Bir günden” şeklinde yazılırsa daha doğru olur kanımca.

  40. geçekten iyi bir site yarın öğretmen bunlardan soracaktı. bana sorduğunda cevaplayabilirim sitede çalışmaya devam edeceğim

  41. ben 5. sınıflara öğretmenlik yapacağım bir derslik bu arada ben 6. sınıfım çok işime yaradı süppeeerrr..

  42. yarın sınavım var büyük ihtimalle bunlardan çıkacak geçen sende şu en üsteki karikatürü hatırladım duygulandım :)

  43. Nuri Kaan Öğretmenim kızım 5.sınıf öğrencisi ek olan -de ile bağlaç olan de yazımı ile ilgili sorunlar ortdan kalktı örnekleri artırırsanız çok memnun oluruz…

  44. bu site çok güzelmiş bu cuma Türkçe sınavım var ve bu sitede aradığıma ulaştım hazırlayanların ellerine sağlık Allah bir elinize altın diğer elinize gümüş versin

  45. Çık güZel bir site yarın sınavım var ve bana çok yardım etti

  46. Allah bunu yazandan binlerce kez razı olsun.Çok işime yaradı ve çok beğendim.Eminim ki yarın ki türkçe sınavımdan 100 üstü 100 alacağım.

  47. çok güzel bir site bugün türkçe yazlım var ve de da ekleri felan çıkcak burdan bakmam çok iyi oldu

  48. arkadaş öğretmen bile bu kadar basiit olarak demiyor hem bu bilgi ile sınava çalışmayı bitirdim

  49. Teşekkür ederim, bir çok konuda sizin sayfanızdan çok faydalandım.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>